Verksamhetsberättelse år 2020

Folkrörelsen Nej till EU Storstockholm hade 299 medlemmar den 31/12 2020 att jämföra med 249 medlemmar den 31/1 2019.

Årsmötet
På årsmötet för Folkrörelsen Nej till EU Storstockholm den 8 mars 2020 i Solidaritetshuset, deltog 17 medlemmar, förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar såg deltagarna filmen “Get Brexit done”. Inför parlamentsvalet i Storbritannien 12 december besökte filmaren Gunnar Lindholm med kollega London och intervjuade kända Brexitanhängare före och efter valet.

Styrelse och övriga valda
Årsmötet valde Peter Bylund till ny ordförande, Alfonso Ramirez till ny kassör, Thomas Fahlman och Erik Moström till ordinarie ledamöter, samt Jan-Erik Gustafsson, Mia Stubbendorff och Marie Ericsson till suppleanter.

Val av revisor
Årsmötet valde Gunilla Hansson till revisor.

Val av valberedning
Årsmötet valde Krister Hasselhuhn (sammankallande) och Gunnel Bergcrantz till valberedning,

Val av ombud till Nej till EU:s kongress 18-19 april 2020 i Stockholm
Årsmötet valde Peter Bylund, Alfonso Ramirez, Erik Moström, Thomas Fahlman och Gunnel Bergcrantz.

Under Coronapandemin 2020
Några dagar senare drabbades Sverige, EU och övriga världen av Coronapandemin, som påverkat inte
bara vårt arbete utan hela samhället.

Styrelsen har sammanträtt nästan en gång i månaden, totalt 10 möten, men saknar protokoll från 2 möten. Våra möten har genomförts som telefon- eller Zoommöten.

Ekonomin
Pga ett drygt halvår utan tillgång till vårt konto, tvingades tidigare ledamöter och i nuvarande styrelse ligga ute med hyran och andra utlägg i nästan ett år. Först i början av 2021 fick styrelsen tillgång till vårt konto och vi har återbetalat till de flesta som låg ute med pengar. Pga dessa problem fick inte Solidaritetshuset hyran för sista kvartalet i tid, men lyckades betala hyran innan vräkningen verkställdes. Ett stort tack till er som  betalat räkningarna!

Detta avspeglas också i den ekonomiska redovisningen.

Verksamheten
Tyvärr hann inte arbetet igång enligt verksamhetsplanen då förutsättningarna förändrades, trots det har en
del genomförts.
– Fysisk o nätmanifestation med nätverket folkomröstning 2021.
– Zoommöte om återhämtningsfonden, Jan-Erik Gustafsson inledde, på mötet deltog totalt 6 personer, varav två inte sitter i styrelsen.
–  Sen höst träffades några en eftermiddag i parken vid Solidaritetshuset och diskuterade Brexit.
– Styrelsen har påbörjat arbetet att komplettera medlemsregistret med fler medlemmars mailadresser men det är inte alls fullföljt.
– Hemsidan används också för info, inbjudningar och där läggs verksamhetsberättelsen, ev motioner och styrelsens svar ut.
– Peter Bylund och Alfonso Ramirez deltog för folkrörelsen på föreningsstämma 2020 för Solidaritetshuset Ekonomisk förening den 25 mars 2020 som genomfördes som ett telefonmöte.
– Vi har använt vår hemsida för att rapportera om årsmötet 2020, från något styrelsemöte samt inbjudan till zoommöte. Ett tack till Kalle Holmqvist, som lagt in önskade notiser, på vår hemsida.
– På hemsidan har info om årsmötet lagts ut och riks kansli hjälpte oss att få ut kallelse och material till årsmötet.

Trosa och Stockholm den 8 mars 2021