Stoppa EU-anpassningen av kollektivtrafiken
Politikerna i trafiknämndens styrelse fattade den 23 januari beslut om en ny operatör för tunnelbanan. Från och med maj 2025 är det tänkt att det skandalomsusade brittiska Go Ahead Group och dess Singaporebaserade partner ComfortDelgro med deras nystartade dotterbolag Connecting Stockholm skall ta över driften efter MTR.
Trafikförvaltningens upphandling av Go Ahead har skett i det fördolda. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna lade ned sin röster vid beslutet. I SvD 31 januari säger Lina El Yafi (V) att ”vi politiker hade inte fått se varken själva avtalet eller upphandlingsdokumenten innan vi förväntades ta beslut. Dessutom omfattades hela ärendet av en enorm sekretess. Vi politiker fick veta om att ärendet skulle komma upp i nämnden så sent som två timmar före mötet”.
Utöver Go Ahead deltog MTR, franska Transdev (tidigare Veolia) och franska Keolis. Det senare bolaget lämnade lägst bud, men trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och Trafikförvaltningen valde att förhandla endast med Go Ahead Group. Avtalet löper på 11 år och är enligt Sekotidningen en jätteaffär till ett värde av 40–50 miljarder kronor.
Hela denna från stockholmarna och resenärerna och t.o.m. från politiker, tycks det, hemlighållna upphandlingsprocess styrs av EU. EU ska ha och reglera en gemensam transportpolitik står det i Lissabonfördragets artiklar 90 och 91 (FEUF), som detaljerats i ett antal järnvägsdirektiv, det första från 1991. Målet är en fullständigt avreglerad järnvägsmarknad där driften delats upp på olika operatörer för både drift och räls. Regeringen öppnade järnvägstrafiken för konkurrens den 1 januari 1995, d v s samma dag som Sverige blev medlem i EU. Hur en upphandling ska gå till regleras av EU:s upphandlingsdirektiv.
Enligt EU:s upphandlingsdirektiv är den upphandlande parten, trafiknämnden, i princip skyldig att ta det anbud som är det mest fördelaktiga, men detta behöver inte vara det bästa för resenärerna ur till exempel kvalitetssynpunkt. Kostnaderna för återkommande upphandlingsprocesser är omfattande, och de anställdas arbets- och tjänsteförhållanden blir med upphandlingsförfarandet alltmer osäkra. Det fackliga arbetet försvåras. En helhetssyn på kollektivtrafiken försvåras, och det finns inget rationellt skäl varför skattebetalarnas pengar ska användas för utdelning till aktieägare i globala transportbolag.
Folkrörelsen Nej till EU i Storstockholm kräver att avtalet med Go Ahead Group avbryts och att trafiknämnden istället gör sig självständig från EU:s regelverk och återtar tunnelbanetrafiken i egen regi. Stockholms tunnelbana skall inte drivas av globala trafikbolag.
Uttalande antaget på årsmötet Folkrörelsen Nej till EU Storstockholm den 26 mars 2024.